♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 22 januari 2010 11:30

Idag har jag lite att pyssla med här hemma. Kommer ha massa folk på besök här i helgen så jag tänkte baka något trevligt och passa på att dammsuga är nog inte helt fel heller. Josefine och jag har kommit igång med vårt art trade nu så jag tänkte även passa på och rita på hennes karaktär. Har redan en skiss klar som jag tänker arbeta vidare på. ^_^

:)

Av Maria - 21 januari 2010 17:24

Färdig! :D


Av Maria - 20 januari 2010 10:49

"Den yttersta domen" kommer sakta men säkert till liv på mitt soffbord. Det är fruktansvärt tidskrävande men kul! :D Jag har verkligen klivit in i ett liv som pensionär alldeles för tidigt, haha. Men det är faktiskt ett perfekt tidsfördriv framför tv:n. Jag kan omöjligt sitta och titta på tv utan att göra någonting samtidigt, då tröttnar jag alldeles för snabbt, även fast jag är intresserad av det jag tittar på. Så det här är ju bara en av alla skumma saker jag tar mig för om kvällarna. XD


Av Maria - 19 januari 2010 22:20

Sitter och slötittar i mina mappar på hårddisken och hittade den här gamla saken. Pappa smygtog den här bilden när jag låg på Ölands alvar med hans gamla analoga Canon i högsta hugg. Den var väl redan då över 25 år gammal, men det var en trevlig liten kamera, dock en aning tyngre än min digitala kompis. Använde man även det tunga teleobjektivet till den så var det muskelstyrka som gällde säger jag bara! :D


Det var länge sedan jag såg mig själv i en tjock lång fläta. Kan sakna den ibland, men då måste man ha långt jämnlångt hår som är tröttsamt att sköta och passar mest bara till olika uppsättningar.


Av Maria - 19 januari 2010 16:38

Nu var det rätt länge sedan jag hade dagens teckning så här kommer en. Tror den är från 2006 typ, så den har några år på nacken. Nu ska jag gå och äta kroppkakor som jag fick med mig från mormor i söndags. :)


Av Maria - 19 januari 2010 11:24

Jag tänkte jag kunde ha några inlägg med mina absoluta favoritkonststilar, konstnörd som jag är och allt. :D Allra högst upp på listan hamnar nog just italiensk renässanskonst. Jag har också en löjligt tung konstbok om ämnet också, haha. Jag tror man uppskattar konsten mer om man sätter sig ner och läser om tanken och symboliken bakom alla de små detaljerna, det är riktigt fascinerande! Det ger en en helt annan bild av målningen. Fast sen är det ju inte bara målningarna jag uppskattar från tiden, tycker att statyerna är helt fantastiska också, framförallt Michelangelos! Här kommer några av mina favoritkonstnärer:


Leonardo Da Vinci


 

 

Jag älskar hans skisser!

       


Dem som har läst "Da Vinci koden" vet ju att de två versionerna av den här målningen spelar en viktig roll i boken. :)


Michelangelo


 

Han gjorde fantastiska fresker och målningar men allra bäst var Michelangelo som skulptör tycker jag. Vilket var det han först och främst var också, och det han kallade sig. Tittar man mer i detalj på hans målnignar så ser man att hans känsla för anatomi gör sig mycket bättre i 3D! Hans Pieta är min favoritstaty. ^_^


   


Sixtinska kapellet,  det är lätt att bli imponerad! :D Även målningar längs väggarna som gjordes av andra konstnärer är verkligen imponerande!


Rafael



    

 

 

Det finns en intressant historia bakom Maria och Jesus ansiktsuttryck i den här. Sådant är allt kul att läsa tycker jag. :)


Sandro Botticelli


Det finns massa symbolik i den här tavlan som man kan läsa om, eller lista ut på egen hand. ;)


 

Kan rekommendera min bok, "Konsten under den italienska renässansen" med massa intressant läsning om konstnärerna och deras verk. Den trycks dock inte längre, jag haffade mitt exemplar för många år sedan. Men antingen får man leta efter ett begagnat exemplar eller gå till biblioteket där det säkert finns ett ex.


 


Men nu var det ju så att det uppkom faktiskt en annan bra sak runt renässansen i Italien. :D


"Runt 1100-talet, med sitt fäste i den norditalienska staden Bologna, formades rasen Bolognese. Rasen lär ha varit uppskattad för sitt tilltalande utseende och sitt godmodiga lynne och förekom ofta i de finaste familjerna. Sin verkliga höjdpunkt hade rasen under renässansen då den betraktades som en värdefull gåva kungligheter emellan. Bankmannen i Florens, Cosimo de Medici (1389-1464) skänkte som diplomatiska presenter åtta bologneser till lika många av de mest framstående familjerna inom handel i Bryssel. 1988 kom rasen till Sverige."


Mitt alldeles egna lilla italienska charmtroll! ♥

Av Maria - 19 januari 2010 10:53

Idag vaknade jag av snöplogen utanför mitt fönster lite innan halvsex på morgonen, jippi... Jag var ungefär vaken länge nog för att snegla upp på tiden i taket och tänka ”aldrig i livet!”, och sedan borra ner mig i kudden igen. Jag gick senare upp vid en mer human tid, runt klockan åtta. Morgonpigg är en sak, men halvsex, nej tack!

Ovido - Quiz & Flashcards