♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 27 april 2010 17:10

Nu är jag hemkommen med mitt nya objektiv! :D Än så länge är jag mycket nöjd, ska bli kul att testa porträttfoto med det också. :)


Av Maria - 27 april 2010 09:33

Idag fick jag ett mail fån photobucket som påminde mig om att jag inte loggat in där på två år, oops. :D Så jag loggade in där nu på morgonen och kom på att jag laddade ju upp ett par klipp där av Isaks galenheter när han är nybadad. Det var mest för att jag skulle se om det gick bra att ladda upp en video, så klippen är väl runt 2-3 år gamla. Men han är fortfarande lika galen när han badat, och nu har han till och med en ännu större matta att gno sig emot. Det låter som att det är någon som gråter i det andra klippet men det är bara jag som försöker hålla mig för skratt, och så får vi ett smakprov på pappas töntiga nysningar. ;)



Jag vet, min hund är inte riktigt klok. :D

Av Maria - 26 april 2010 15:47

Och här kommer jag med en vinterbild denna fina vårdag, lite dålig stil av mig kanske. Men om jag kunde lägga upp massa vårbilder på vintern så kan jag väl lägga upp lite vinterbilder på våren också. Jag tycker den här hade ett rätt trevlig motljus, lite sagolikt sådär. :) Klicka för större bild!


Nikon D70 + Sigma 70-300mm f.4,0-5,6    

78mm, 1/200, ISO 200, f/6,3

Av Maria - 26 april 2010 11:31


Något som har varit bra med att jag har varit sjuk är att jag har hunnit ta mig en riktig funderare över min fotoutrustning, som jag lite försiktigt hade tänkt utöka nu till sommarn. Med en relativt låg budget visserligen, men man kan få en hel del bra saker för inte så mycket pengar. Jag har tittat runt, funderat, jämfört och läst på en hel del. Jag är verkligen ingen som köper någonting snabbt, haha. Men det är väl det som är så bra med Internet, man kan i lugn och ro titta runt och fundera tills man helt enkelt känner att den här prylen och jag kommer att trivas bra ihop. När jag väl har bestämt mig kan jag däremot bli rätt ivrig och vill gärna komma iväg och köpa den. :D  


Ett ljuskänsligt objektiv är det jag helst velat ha, men ska man ha med lite zoom så blir dem ju rätt dyra. Men jag har bestämt mig för ett objektiv nu, Nikon AF 50/1,8D. Det blir alltså med fast optik, men vad fasen, det gör inte så mycket faktiskt, 50mm är inte så dumt att fota med alls. Jag tror faktiskt det här lilla objektivet och jag kommer att komma bra överens. Jag har ett par andra saker på G också, men dem skriver jag om vid ett annat tillfälle. :)


 

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D


:)

Av Maria - 25 april 2010 19:28

Jag kände att jag behövde komma ut en liten stund idag, man blir ju inte mycket piggare av att sitta inne. Så jag följde med en liten runda till Brukshundsklubben, där Isak fick springa av sig. Som ni ser så hade han roligt! :D


Av Maria - 25 april 2010 15:11

Idag känns det lite bättre med sjukdomen. :) Igår var verkligen inget vidare, det värkte i hela kroppen på grund av febern och jag kunde knappt prata, inte kul att jobba under sådana förhållanden. Jag kröp in under en filt och hackade tänder när jag kom hem och tyckte rätt synd om mig själv. Men nu är jag ledig i alla fall och nu har febern äntligen släppt. Nu väntar jag bara på att halsen ska bli bra också, den stora klumpen jag hade där är borta i alla fall så det känns på god väg.


Jag har piggat upp mig själv genom att gå igenom gulliga tigerkort från förra sommarn i Kolmården. Tyvärr blir dem rätt pyttesmå så klicka på dem för att se dem i större format. Tänkte jag kunde börja bli lite mer ambitös här på bloggen och faktiskt lägga upp lite teknisk info om bilderna också. Jag kan själv tycka sådant är rätt interessant att läsa. :)


Nikon D70 + Sigma 70-300mm f.4,0-5,6    

300mm, 1/400, ISO 200, f/5,6

Nikon D70 + Sigma 70-300mm f.4,0-5,6  

100mm, 1/250, ISO 200, f/4,2

Av Maria - 24 april 2010 09:38

Ja jag lever fortfarande men det är fasen knappt det. Början av veckan gick åt att jobba och träffa folk och nu i slutet av veckan har jag ägnat mig åt att jobba och vara sjuk, jippi... Först är man inte sjuk på ett och halvt år och nu är man det två gånger på raken, jäkla jobbaciller som anfaller en säger jag bara. Så ja, lönevecka på jobbet och sjukdom går inte riktigt så bra ihop men jag biter ihop och kämpar på, ska bara överleva lönelördag idag också. Känns inte så jättekul men jag ska försöka hinna förbi apoteket och inhandla lite medicin jag kan knarka under dagen. Sen ikväll är jag äntligen ledig och kan gå hem och dö i några dagar.


Det enda positiva är i alla fall att jag sov förvånansvärt bra igår natt. På grund av att det var högljudd musik ute så satte jag i öronproppar och sen sov jag igenom i stort sett hela natten, så mellan tolv och sex blev det i alla fall. Och ja det är mycket för mig när jag är sjuk, det är ju rätt omöjligt att sova som en död när man mår dåligt, det gör ont lite varstans och man kan typ inte andas, klart att man vaknar hela tiden. Jag tror musiken kanske kom från kårhuset för dem hade ordnat för party på gräsplanen utanför när jag cyklade hem från jobbet. Men i så fall måste dem ha spelat jäkligt högt så bra som jag hörde musiken ändan till mig. Och vem spelar förresten "Stad i ljus" på en fest, två gånger dessutom. Annorlunda musikval måste jag säga, men det gav mig något att fnissa åt igår. :D

Av Maria - 19 april 2010 22:09

Idag blev det en runda på stan med Josefine, mycket trevligt. Det blev lite ärenden gjorda, sen drog vi mest runt. ;) Vi avslutade med fika och ett försök till att äta glass ute i solen. Det gick rätt bra så länge solen var framme men sen blev det lite kallt när solen gick i moln. Nu är det väl snart dags för sängen för nu drar jobbveckan igång igen och då gäller det att vara utvilad.


Ovido - Quiz & Flashcards