♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Maria - 3 januari 2010 18:33

Idag har jag fixat lite hemma på förmiddagen och sedan åkte vi iväg en runda till Marlene och Hampus och spelade sällskapsspel, trevligt! :) Idag måste jag även få och ta och gratulera mig själv för att ha lyckats med något tekniskt. XD Helt smärtfritt dessutom, det är inte utan att man blir lätt förundran.


Jag har tänkt länge att jag ska börja satsa lite mer på RAW i mitt fotograferande, ja jag är rätt efter med sådant där, haha. Men ska man kunna utnyttja den potential RAW ger så behövs ju också särskild mjukvara. Camera RAW finns till Photoshop CS3 och CS4 men eftersom jag har CS2 så har jag inte haft detta. Men det går att ladda ner och lägga till i programmet så jag tänkte det får jag väl ta och göra då. Gissa min förvåning när det faktisk fungerade, ibland får man faktiskt till det!



RAW, eller råformat, är ett digitalt bildformat som består av minimalt förändrad digital rådata från en exponering med en digital stillbildskamera. Vissa digitalkameror kan spara bilder i råformat. Normalt använder kameror förlustkomprimerande format som JPEG för att spara bilder eftersom detta innebär att bilden blir 5-10 gånger mindre. Priset man betalar är dock en liten kvalitetsförlust som under normala förhållanden inte är synligt för ögat. En bild sparad i RAW är dock ej komprimerad vilket kan vara användbart under situationer i professionell fotografi där man vill undvika bildkvalitetsförlust helt.


-Wikipedia

Ovido - Quiz & Flashcards