♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg den 21 oktober 2009

Av Maria - 21 oktober 2009 17:55

Jag tycker den här almanackan är urläcker, riktigt snygga bilder! Skulle gärna vilja ha den, och jag som inte ens tycker om Alice i underlandet, haha! XD


http://auriethepixie.deviantart.com/art/In-Wonderland-Calendar-140807340


Bilden för Januari månad

Av Maria - 21 oktober 2009 17:01

Det finns så mycket sött och småkul att titta in på nätet så jag tänkte jag kunde dela ut lite tips då och då. Idag tipsar jag om Rain Dance en söt webcomic som fortfarande inte kommit så långt men den fyller i alla fall min kvot för gulliga saker och den är fint tecknad. ^_^ Kul att den går i blått också. Man kan förresten hitta många fler gratis serier för alla smaker på smackjeeves.


http://raindance.smackjeeves.com/


Av Maria - 21 oktober 2009 16:38

Hade tänkt vara duktig och städa idag men sen kom jag på att dem kommer och ska högtrycksspola i mitt köksavlopp imorgon så det lär väl vara ganska ogjort arbete om jag gör det idag. Men disken fick jag i alla fall gjord idag, så lite duktig har jag varit. :)

Av Maria - 21 oktober 2009 14:15

Idag tänkte jag vi kunde titta lite närmare på efterarbete. Vad händer i datorn med mina fotografier? Det sker inga mirakel eller liknande men det finns en del efterarbete att ta itu med efter varje fotosession. Innan ett kort ens hamnar i Photoshop har den gått igenom tre utgallringar.


1. Den första utgallringen är då jag vid första genomgången av bilderna helt enkelt slänger en del helt misslyckade kort. De här är två utmärkta exempel på bilder som skulle åkt i papperskorgen. Anledningen att jag ens har kvar dem är för att dem ger mig ett gott skratt. Roliga bilder är aldrig fy skam att spara på och dem hjälper till att lätta upp stämningen under fotograferingen, det ska ju vara kul att fota! Men förståligt nog så kommer dem här aldrig hamna bland mina bästa bilder. XD



 

Det behöver ju såklart inte bara vara modellen som ser underlig ut, det kan lika bra vara testfoton eller bilder där ljuset inte stämt alls som jag slänger. Det är mycket som ska fungera för den perfekta bilden.


2. Vi andra utresningen slängs inga fler kort, däremot börjar jag plocka ut bilder med potential. Har den bra skärpa, blev ljuset bra, är modellens kroppsspråk och ansikte bra? Här kan det finnas en del kort som känns väldigt lika, då gäller det att gå in och syna dem noga för att kunna ta ut de bästa. 


3. Vi sista och tredje gallringen har jag då slutligen ett mer behändigt antal bilder att jobba med. Nu är det äntligen dags att plocka ut det allra bästa ur denna mapp för bearbetning i Photoshop. Redan nu finns det ofta några foton jag har sedan tidigare fastnat för och verkligen vill sätta igång att jobba vidare med.


4. Sista skedet är själva retouch delen. I Photoshop kan de ske lite olika grejer beroende på fotot men för det mesta brukar bilden behövas ljusas upp en aning och färgerna får sig en boost. Har modellen en dålig hud dag så kan man hjälpa till med borttagning av olika blemmor och släta ut. Alltid till en viss gräns, modellen ska inte se ut som en porslinsdocka, det är fint att se naturlig textur i hyn. Här kan ni se ett par exempel på före och efter bilder:


 



 

Båda bilderna har bearbetats på liknande sätt. Då båda var ganska gula och bleka i tonen så drog jag på med blåare skuggor och rödare mellantoner för att skapa mer kontraster. Modellen har redan fin hud så jag gick bara över ansiktet lite snabbt med lättare utslätning, borttagning av några blemmor och gav ögonen lite mer fokus. Slutligen så drog jag på med lite starkare färger och mer ljus, och så var det klart. Lätt som en plätt! :)


~~~


Det var lite kort om mitt efterarbetet efter en fotografering för dem som var intresserade. Jag är ingen Photoshop fantast, men jag kan lite baskunskaper som man kan ha nytta av. För dem som vill prova själva så kan jag rekommendera den här länken med några retouching tips: http://linedanser.deviantart.com/art/retouching-tutorial-85195284


Fotografen visar ett utmärkt exempel på hur man utgår från ett bra kort och hur man ger den det där lilla extra. Så försök inte rädda alla dina misstag i Photoshop för det kommer inte gå något vidare, du måste ha en bra grund att jobba med. Så ut och öva med fotograferingen i första hand (det har jag gjort!), sen kan man komma hem och leka i Photoshop.


~Tack för mig, hoppas ni fann inlägget interessant och det är bara att fråga om ni undrar något!~

Ovido - Quiz & Flashcards