♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Maria - 13 februari 2010 19:48

Äpplepajen blev en riktigt hit, pappa tyckte det var den godaste äpplepajen han någonsin ätit. Det är ju inte illa betyg det! Tycker själv att den blev rätt god, det får kanske bli en bit till senare ikväll. Och pappa är gullig som vanlig som var iväg och köpte en söt plantering till mig igår som grattis till det nya jobbet. ^_^ Den går självklart i alla hjärtans dag tema, går väl knappt att få tag i något annat i dessa tider.

Av Maria - 13 februari 2010 14:49

Nu har jag bakat mig en äpplepaj och det luktar nybakat i hela lägenheten, inte dumt det! Snart får jag besök, så tanken var inte att jag skulle sätta i mig hela pajen helt själv, det skulle nog bli i mesta laget. ;)


Inte världens snyggast form att baka den i men det var den som hade bäst storlek. Huvudsaken är ju att den smakar bra. ^_^

Av Maria - 13 februari 2010 11:28


Jag är rätt förtjust i att få se steg för steg hur en teckning vuxit fram. Kanske för att det är ju liksom det som är själva tjusningen med att rita, att se en bild växa fram. Själv har jag inte så många steg för steg bilder på mina teckningar för jag är alldeles för inne i att rita för att stanna upp och ta ett kort, så sådant glömmer jag alldeles för lätt, haha. Förutom med mina digitala bilder såklart för där ligger ju ens process i flera lager, om man nu inte är dum och försöker rita allt i ett lager. ;) Men jag har en teckning där jag var någorlunda flitig med kameran dels för att jag höll på i flera dagar och för att Chelsea skulle kunna följa med i processen.


 

1. Chelseas blyertsteckning av mina karaktärer. ♥ Den är så söt så jag bestämmer mig för att ge den färg.


 

2. Innan jag skriver ut linjerna så "städar" jag upp teckningen från små partiklar, fläckar och liknande som kan ha kommit med när Chelsea scannade den. Jag ändrar färgen och gör linjerna ljusare eftersom de ändå ska ritas över senare.


 

3. Nu är linjerna utskrivna på papper och det är dags att sätta igång med det roliga! Jag börja med att fylla i linjerna med en brun bläckpenna, färgläggningen gör jag med Copic markers, Promarkers och Neopico markers. Än så länge ser det bara ut som ett svävande huvud, men det blir bättre snart. XD


 

4. Det svävande huvudet har fått en kropp och Damon har fått färg i ansiktet. Jag tycker om att börja med hudfärgen. Överdelen av teckningen har också börjat bli ifyllt med bläck.


 

5. Hela teckningen är nu ifylld med bläck och hudfärgen är klar. Nu är det dags för hår och päls.


 

6. Allt brunt hår och päls är avklarade. Det är ett jäkla jobb att få pälsen att faktiskt se ut som päls!


 

7. Och så var allt rött hår och päls klart också. Nu är det bara det ljusa partierna på Damons svans och några detaljer kvar. Jag går även tillbaka och fyller i linjerna med bläck igen, eftersom de tappar ofta lite intensitet under färgarbetet.


 

8. Den färdiga produkten scannad och klar! :D

Öm

Av Maria - 13 februari 2010 09:06

Du vet att du är otränad om du får träningsvärk av att rita med ditt ritbord, haha. Jag tror jag har lyckats använda någon ovan muskel i underarmen för det är den som är lite öm. Det är uppenbarligen ingen muskel jag använder i vanliga fall när jag ritar med penna och papper för jag får aldrig träningsvärk någonstans när jag ritar med vanliga konstnärsmaterial. Men mina ritbords-muskler vänjer sig väl snart dem med. Det har ju blivit ett antal timmar framför ritbordet de senaste par dagarna så lite måste väl musklerna få protestera.


Ovido - Quiz & Flashcards