♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Maria - 17 juli 2010 12:42

Nu ska jag följa med pappa till något ställe som jag inte kommer ihåg vad det heter men det ska visst vara massa bilar och motorcyklar där. Vilket jag är totalt ointresserad av men jag tänkte jag kunde vara snäll och agera sällskap ändå. Pappa skulle ha åkt med morfar men han är förkyld så jag fick ta och rycka in som reserv. Man får väl hoppas det inte blir allt för tråkigt, det är ju alltid kul att åka till något nytt ställe i alla fall. Jag piggar upp det här inlägget med ett sött litet bi jag fotade när jag var på landet i måndags. :)


RAW

Av Maria - 17 juli 2010 11:14

Idag tänkte jag göra lite reklam för RAW inom fotografering. Men jag går inte in på några tekniska detaljer, är det någon som är intresserad så finns det redan mycket läsning på nätet. Och RAW-filer är faktiskt inget komplicerat att jobba med, det är lättare än det verkar. Ni kan bland annat läsa ett bra inlägg om det på Emelies blogg: http://emelieohlsson.blogg.se/2008/september/raw-vs-jpg.html


Istället tänker jag visa ett litet exempel på varför RAW inte är så dumt. Här är min exempelbild jag tänker använda. Detta är en testbild jag tog vid vinterfotograferingen med Josefine som därför både är underexponerad och har fel vitbalans. Den är helt enkelt mörk och blåstickig, inget vidare alltså. Men tycker man om bilden så går den att rädda!


 


Man kan ju såklart göra ett försök med att öppna JPEG-filen i Photoshop och försöka fixa till den där. Men det blir ofta både tidsödande och inte alltid så jätteroligt resultat.


 

JPEG


Men ger jag man sig istället på RAW-filen i Photoshops tilläggsprogram för RAW (det går att ladda ner grattis till ditt Photoshop!) då går då både snabbare och ger ett mycket bättre resultat! När du känner dig klar så kan du även fortsätta jobba vidare med bilden i det vanliga Photoshop (vilket jag brukar göra) eller helt enkelt spara den direkt.


 

RAW


Skillnanden kanske inte ser så stor ut för vissa men för mig är det en enorm skillnad. Så har du en digital systemkamera med möjlighet att fotografera i RAW så är det dags tycker jag! Har du även läget RAW + JPEG så är det ännu bättre! Det fotograferar alltid jag i, då får du en RAW och en JPEG kopia av samma bild. Då kan du lätt gå igenom JPEG bilderna för att sedan jobba med RAW-filerna. Men RAW-filer tar plats, så det är stora minneskort och bra plats på din dators hårddisk som gäller!

Av Maria - 17 juli 2010 10:37

Nu fick äntligen ostkusten ett riktigt åskväder med! Rejält med åska och regn blev det fast nu har det redan dragit vidare och solen lyser igen. Jag försökte få ett kort på hur mycket det faktiskt regnade, tycker det syns rätt bra i den här bilden.


Ovido - Quiz & Flashcards