♥ Sione ♥ - Foto, teckningar och lite allt möjligt!

Alla inlägg den 18 oktober 2010

Av Maria - 18 oktober 2010 14:41

Några kort han vi i alla fall ta igår innan kameran gav upp, fast det är synd att vi inte hann ta fler. Men vi får ta och boka in en ny träff och se till och ha den fotograferingen vi hade tänkt oss! Jeanette var i alla fall modell och Josefine stod för stylingen och var en mycket entusiastisk assistent som älskade att hålla reflexskärmen! :D


      


Jag tycker den första bilden är fin i svartvitt också. :)

Av Maria - 18 oktober 2010 13:33

Yay, för att jag har lyckats fixa något bra idag! Med lite detektivarbete, så lyckades jag tillslut komma på hur jag skulle lösa problemet med att mitt alldeles för gamla Camera RAW inte kunde öppna min D90:s RAW-filer. Allra bäst hade det såklart varit att kunna ladda ner en nyare version från Adobes hemsida som är kompatibel med D90, vilket det såklart finns! Men de nyare versionerna fungerar inte med mitt Photoshop CS2, som tyvärr är för gammalt. Jag fick däremot nys om Adobes DNG Convertor som också går att ladda ner från deras hemsida som kunde konvertera om RAW-filerna så att mitt kära gamla Photoshop kunde öppna dem utan problem. Så nu var i alla fall det löst! :) Där har ni ett bra tips om ert gamla Camera RAW inte kommer överens med er nya kameras filer!


Här kommer en av de första bilderna från min nya kamera, ska bli kul att inviga den ordentligt längre fram. :D


Av Maria - 18 oktober 2010 09:51

Igår måste jag ha slagit något slags i rekord i hur mycket skit som kan hända på en och samma dag! Morgonen inledds med att jag går upp tidigt, packar min väska med fotoutrustning och går ner till cykeln för att cykla och möta Josefine och Jeanette. Då märker jag att bakhjulet på cykeln är helt platt, så bråttom som jag har får jag småspringa med cykeln hem till mamma och pappa, lämna den där, och låna mammas cykel. Tillslut så kommer jag fram en aning svettig och med andan i halsen, men äntligen tänker jag! Sedan hinner vi fota i kanske tjugo minuter innan dagens värsta händelse händer och min slutare börja låta lite konstigt och sedan slutar fungera helt. Vilket såklart satte stopp på fotograferingen men värst av allt min käraste ägodel är sönder!


Så det blev att åka hem och kolla över kameran igen men det var bara att konstatera att tekniken hade gett upp i den. Den har ju trots allt fem välanvända år på nacken, fast jag hade väl hoppats på ett par år till. Men nu får min D70 vila i frid, för nu är jag ägare till en Nikon D90 (förlåt mig sparkontot!) som är en jättefin liten sak men det är inte utan att man saknar sin gamla kamera lite ändå. Alla mina Compact Flash kort duger inte alls till moderna D90 som bara tar SD-kort vilket jag bara hade ett ynka av. Och självklart är inte min gamla version av Photoshop och Camera RAW kompatibelt med D90:s RAW-filer så det måste jag också ta och fixa.


För övrigt så har jag efter mycket om och men ett lagat hål på cykelslangen som jag verkligen hoppas håller, ett par hörlurar vars sladd jag försöker tejpa i rätt position för att inte ljudet ska försvinna i luren, en endast ett år gammal kompaktkamera som är stendöd sedan några veckor tillbaka och sist men inte minst har jag ett stort hål i lakanet! Men idag byter jag faktiskt ut lakanet i alla fall! ;D


Men snälla inget mer trasigt nu, för det klarar inte min ekonomi av!


Min nya favorit?

Ovido - Quiz & Flashcards